You are here

Madkundskab

I Madkundskab er der rig mulighed for at efterleve målet om varieret undervisning og en tæt kobling mellem teori og praksis.

Faget madkundskab har et stort potentiale for at bidrage til et inkluderende og motiverende læringsmiljø på skolen og til at understøtte den faglige udvikling i andre fag.

 

Fagets læremidler, råvarerne, er genkendelige, og den praksisnære didaktik leder ofte helt af sig selv til at eleverne får værdifulde oplevelser af mestring. Med madkundskab kan vi styrke børn og unges madfaglighed og kompetencer som forbrugere. Det kan ikke blot komme dem til gavn i deres videre uddannelse, men kan have stor betydning resten af livet i forhold til deres sundhed og livskvalitet.

 

I Roskilde Kommune ønsker vi at understøtte skolerne i at gennemføre spændende forløb for eleverne med fagligt ambitiøse mål. Derfor arbejder vi tæt sammen med Madkulturen og ZBC og har foreløbigt udviklet syv eksemplariske undervisningsforløb.

 

Der er udviklet tre forløb til faget madkundskab, som du finder her: http://madkulturen.dk/servicemenu/projekter/mad-og-laering-i-skolen/

 

På MinUddannelse kan du desuden finde fire tværfaglige forløb mellem madkundskab og henholdsvis dansk, matematik, historie og natur/teknologi.

 

I 2018 og 2019 udvikler Madkulturen og Roskilde Kommune endvidere flere undervisningsforløb til Madkundskab der er koblet til Åben Skole og samarbejde med fødevarevirksomheder og landbrug i Roskilde Kommune. 

 

 

 

 

Senest opdateret

14.05.2018